Kategorija: ,
Vrijeme čitanja: 6 minuta

Razvoj djeteta do prvog rođendana

razvoj djeteta do prvog rođendana

Da bi od malog postalo veliko potreban je rast. Da bi od nespretnog postalo vješto potreban je razvoj. Razvoj je dinamičan, stalno promjenjiv proces stjecanja vještina i znanja. Rođenjem djeteta počinje njegov intenzivan rast i razvoj. Iako je on individualan prate ga karakteristične promjene vezane uz određene periode na raznim razvojnim područjima- od motoričkog i kognitivnog do socijalnog, emocionalnog i govorno jezičnog.

Od rođenja do trećeg mjeseca

Do trećeg mjeseca života dijete najviše vremena provodi spavajući i hraneći se. No, već u dobi od jednog mjeseca primijetit ćete neke promjene. Dijete postaje „budnije“, počinje slušati dok mu se obraćate, promatra vas, te se povremeno pokreće kako bi dobilo vašu pažnju. U motoričkom razvoju tada bilježimo neprestane grube pokrete udovima i cijelim tijelom. Iako nije u stanju aktivno kontrolirati glavu dijete će ju, u položaju na trbuhu, okretati kako bi oslobodilo dišne putove. Šake su po rođenju većinu vremena čvrsto zatvorene iako je prisutan refleks hvatanja. Bebe u ovom razdoblju i spoznajno napreduju. Promatraju predmete udaljene 30 cm, razlikuju boje a pažnju im zaokupljaju jaki kontrasti (crno – bijeli uzorci). Najviše od svega vole promatrati lica i slušati glasove. Vole slatkaste mirise i prepoznaju mirise majčinog mlijeka dok su im kiseli mirisi odbojni. U ovom periodu veoma vole dodir i nježnost. Umiruju se u naručju, vole se nositi i maziti. Ostvaruju kontakt s roditeljima komunicirajući cijelim tijelom, plačem, brbljanjem ili smijehom.Vole ih promatrati i slušati. Na govor reagiraju pokretanjem udova te se okreću za poznatim zvukovima i glasovima.

Već u ovoj vrlo ranoj dobi postoje simptomi koji upozoravaju da se razvoj ne odvija uredno. Nazivamo ih simptomi rizika a za ovu dob to su:

  • Otežano sisanje i vrlo sporo hranjenje.
  • Izostanak treptaja na jako svjetlo.
  • Izostanak promatranja predmeta koji se nalazi vrlo blizu djetetovih očiju.
  • Rijetko pokretanje udova, ukočenost ili krutost (hipertonus).
  • Pretjerana mlohavost ili opuštenost udova (hipotonus).
  • Neprestano drhtanje donje čeljusti (ako ne plače ili je uzbuđeno).
  • Izostanak reakcije na nagle glasne zvukove.

Od trećeg do šestog mjeseca

S navršenih tri pa do šest mjeseci dijete postaje budno i aktivno. Postepeno gubi mnoge novorođenačke reflekse i ostvaruje voljnu kontrolu svojeg tijela, te je u stanju satima proučavati svoje ruke i promatrati pokrete. Počinje kontrolirati svoju glavu. U položaju na trbuhu odiže trup pridržavajući rukama tijelo. U stanju se preokrenuti sa trbuha na leđa. Postepeno otvara šake te se oslanja na stopala kada ga se spusti na čvrstu podlogu. Prinosi ruke, noge i igračke ustima te poseže za visećim predmetima iznad sebe. Prima bočicu za vrijeme hranjenja. Hvata predmete rukama i premješta ih iz ruke u ruku. Promatra lica sa zanimanjem i veseli se poznatim licima koje je u stanju prepoznati i iz daljine. Okreće glavu za izvorom zvuka, smješka se poznatim glasovima. Daje do znanja što voli a što ne voli. Imitira poznate jednostavne aktivnosti. Povezuje uzrok i posljedicu (otvara usta kada vidi žlicu). Počinje brbljati, imitirati zvukove i oponašati geste lica. Javlja se „socijalni smješak“. Uživa u igri sa drugim ljudima i plačem negoduje. Voli igru skrivača. Spontano se smije, smješka se samom sebi u ogledalo, reagira na vlastito ime. Ponekad se javlja strah od nepoznatih osoba. 

U ovom periodu simptomi rizika su slijedeći:

  • Ne reagira na glasne zvukove.
  • Ne daje pažnju vlastitim rukama.
  • Ne smješka se.
  • Ne prati predmet u pokretu.
  • Ne hvata predmete niti poseže za njima.
  • Nema razvijenu kontrolu glave.
  • Ne brblja.
  • Ne prinosi predmete ustima.
  • Brblja, no ne imitira poznate zvukove.
  • Prisutne teškoće pokretanja očiju u svim smjerovima.
  • Gleda „u križ“.
  • Ne promatra nova lica ili ih se izrazito plaši.

Od šestog do devetog mjeseca

U periodu do 9 mjeseci djetetova života događaju se velike promjene kod djeteta. Ono uči koordinirati svoje perceptivne sposobnosti (vid, dodir i sluh), te učenjem motoričkih vještina razvija sposobnost hvatanja predmeta, preokretanja pa čak i sjedenja. U tom periodu može se s lakoćom okrenuti s trbuha na leđa i obrnuto. Počinje puzati. Poseže za predmetima svakom rukom posebno, te hvata predmete svim prstima (još ne koristi pincetni hvat). Zainteresirano je i pronalazi djelomično skrivene predmete. Razlikuje žive i nežive objekte. Reagira na vlastito ime. Razlikuje emocije prema tonu glasa pa samim time razumije zabranu. Na zvukove reagira vokaliziranjem, a glasom izražava ugodu i neugodu. Rado brblja i ponavlja nizove glasova. Počinje učiti geste kao npr. „pa-pa“. Uživa u igri. Reagira na izraze lica i emocije drugih ljudi. Izražava vlastitie osjećaje (smije se, ljuti). Razlikuje poznate ljude od nepoznatih.

U ovom periodu simptomi rizika su slijedeći:

  • Vrlo je kruto i ukočeno ili mlohavo.
  • Nema razvijenu kontrolu glave.
  • Koristi samo jednu ruku.
  • Odbija nježnosti.
  • Ne pokazuje emocije prema roditeljima.
  • Ne voli biti među ljudima.
  • Prisutni su nekontrolirani pokreti očiju.
  • Oči mu često suze ili je preosjetljivo na svjetlo.
  • Ne reagira na zvukove.
  • Ne prinosi predmete ustima.
  • Ne okreće glavu prema izvoru zvuka.
  • Ne preokreće se.
  • Spontani smiješak izostaje.
  • Ne smije se glasno.
  • Ne poseže za predmetima.
  • Pogledom ne prati predmet u pokretu.
  • Ne privlači pažnju odraslih.
  • Ne brblja.
  • Ne pokazuje interes za igru.

Od devetog mjeseca do prvog rođendana

Do dobi od 12 mjeseci dijete će postati posebno pokretno. Sposobnost kretanja s jednog mjesta na drugo dat će djetetu sposobnost kontrole – prvi doživljaj samostalnosti. Dijete je sposobno samostalno se posjesti i sjediti, te puzati. Podiže se i u stajaći položaj i hoda uz pridržavanje. Sposobno je kratko samostalno stajati. Rado se igra te u igri kotrlja i baca loptu, sprema i vadi predmete iz posudice. Započinje samostalno jesti krutu hranu, pije iz šalice te sudjeluje u odijevanju. Počinje pravilno koristiti predmete (češalj, telefon . . . ). Imitira zvukove, pokrete i geste. Rado pleše uz glazbu. S lakoćom pronalazi skrivene predmete, voli promatrati slikovnice i na upit pokazuje ispravnu sliku. Njegovo brbljanje sada već nalikuje govoru. Ovo je period kada izgovara prvu riječ. Osim svog imena prepoznaje i imena ukućana. Pokazuje emocije straha od odvajanja te reagira i na tuđe emocije. Prisutna je zadrška prema nepoznatim osobama. Pridaje pozornost govoru te razumije jednostavne upute, naloge i zabranu. Koristi se jednostavnim gestama kao odmahivanje glavom za ‘da’ i ‘ne’. Govori „mama“ i „tata“ sa značenjem. Pokušava imitirati riječi.

Simptomi rizika u ovom periodu su:

  • Ne puzi.
  • Vuče jednu stranu tijela tijekom puzanja.
  • Ne može stajati.
  • Ne traži skrivene predmete.
  • Ne govori niti jednu riječ.
  • Ne koristi geste.
  • Ne pokazuje prstićem.

Pratite i potičite razvoj svog djeteta. On je u nekoj mjeri individualan ali uglavnom prati navedene okvire. Zbog eventualno uočenih odstupanja potražite pomoć i savjet stručnjaka jer ranom intervencijom povečavate mogućnost otklanjanja istih.

Uživajte u rastu i razvoju. Kroz prvu godinu života pratit ćete pravu „preobrazbu“ od male i bespomoćne bebe do veselog, aktivnog, glasnog, pokretnog, brzog i, često neuhvatljivog, djeteta. Možda nikada kasnije razvoj nije tako velik i tako očit kao u toj prvoj godini života.

Autorice teksta:
Nataša Čičin – Šain, prof. defektolog
Stela Horvat, prof. rehabilitator

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email