Kategorija: ,
Vrijeme čitanja: 2 minute

Kada će moje dijete progovoriti?

kada će moje dijete progovoriti

Kratki pregled razvoja komunikacije i jezika prije pojave govora

Kada će moje dijete progovoriti? pitanje je koje je palo na pamet svakom roditelju bar jedanput. Pojava prve riječi jedan je od najvažnijih miljokaza govorno- jezičnog razvoja te se javlja oko djetetovog prvog rođendana (Kuvač Kraljević i Kologranić Belić, 2015). No, djetetov razvoj govora i jezika ne započinje pojavom prve riječi, već puno ranije. Ako zamislimo razvoj govora kao piramidu, komunikacija je njen sami temelj, jezik je središnji dio, a govor je na samom vrhu piramide (Ljubešić i Cepanec, 2012). Dijete je od najranijih dana usmjereno na ljude oko sebe te je za njih vrlo zainteresirano. Isprva ne komunicira namjerno, već „slučajno“, odnosno bez namjere pokazuje svoje potrebe okolini koja ih potom tumači. Tako će  roditelji razumjeti da je novorođenče koje plače potrebno nahraniti ili presvući, bez obzira na to što dijete nije svjesno da svojim plačem to signalizira skrbniku. Jednako tako, dijete će posezati za nekim predmetom te će skrbnik razumjeti da dijete taj isti predmet želi. Promjene se javljaju krajem prve godine (oko 9. mjeseca), kada dijete počinje shvaćati da može utjecati na svoju okolinu te se javlja namjerna komunikacija putem gesti – tako će dijete primiti za ruku i voditi osobu do željenog predmeta ili će pokazati prstom hranu koju želi jesti (Ljubešić i Cepanec, 2012). Svo to vrijeme dijete će upijati jezik i razvijati razumijevanje pa će tako dijete krajem svoje prve godine razumjeti jednostavna pitanja (npr. „Gdje je mama?“) i izvršiti jednostavne upute (npr. „Donesi mi loptu.“). Istovremeno će se igrati svojim govorom pa će plač novorođenčeta prijeći u gugutanje, gugutanje u niz slogova, slogovi u žargon, a žargon u riječi (Kuhl i Meltzoff, 1996). Ako se ponovno vratimo na pitanje kada će se kod djeteta javiti govor, možemo zaključiti da to ovisi najprije o razvoju komunikacije i razumijevanja jezika. Zanimanje i uživanje u sudjelovanju u aktivnostima s drugim ljudima, kontakt očima, razvoj geste pokazivanja i razumijevanje jezika koji ih okružuje vrlo su važni preduvjeti koje dijete mora usvojiti kako bi moglo izgovoriti svoju prvu riječ.

Ana Pleše, mag. logoped.
www.recir.hr

Izvori:
Kuhl, P. K., Meltzof, A. N. (1996). Infant vocalizations in response to speech: Vocal imitation
and developmental change. The Journal of the Acoustical Society of America, 100 (4), 2425- 2438.
Kuvač Kraljević, J., Kologranić Belić, L. (2015) Rani jezični razvoj. U: Kuvač Kraljević, J. (Ur.) Vodič za prepoznavanje i obrazovanje djece s jezičnim teškoćama. Zagreb: ACT PRINTLAB. 25-33.
Ljubešić, M. & Cepanec, M. (2012) Rana komunikacija: u čemu je tajna?. Logopedija, 3 (1), 35-45.

Sharing is caring

Možda će vas zanimati: